Organizacja procesu i realizacji kształcenia na odległość w czasie epidemii koronawirusa proponowana przez Radę Pedagogiczną Przedszkola Niepublicznego „Promyczek” w Ostródzie.
Drodzy Rodzice
W związku z koniecznością zapobiegania, przeciwdziałania i zwalczania COVID -19, niezbędne jest wprowadzenie rozwiązań umożliwiających działanie w zmienionych warunkach organizacyjnych , wykorzystanie metod i technik kształcenia na odległość. Zadaniem przedszkola jest umożliwienie dzieciom kontynuacji edukacji na odległość. Obecna sytuacja sprawia, że podstawa programowa wychowania przedszkolnego powinna być realizowana – przy współpracy nauczyciela i rodziców w warunkach edukacji w domu rodzinnym.
Prosimy Państwa – Rodziców o wsparcie swoich dzieci w uczeniu się w domu. Zachęcamy do podjęcia współpracy z przedszkolem i wspomaganie nauczycieli w tym procesie. Zawieszenie zajęć wychowawczych i dydaktycznych w przedszkolach nie oznacza, że najmłodsi przestają kontynuować proces wychowania i kształcenia. W tym czasie, dla wspierania rozwoju dzieci będziemy realizować konkretne zadania zapisane w postawie programowej.
Zadania te obowiązują nauczyciela- wychowawcę do kontaktu z rodzicami, aby wspólnie realizować zakres działań edukacyjnych.
W tym celu pragniemy kontaktować się z Państwem wykorzystując:
- Stronę internetową przedszkola
- Facebook grupy
- Drogą mailową
- Dostarczanie materiałów do pracy z dziećmi w domu
- Kontakt telefoniczny
Nauczyciele dostosują do Państwa najdogodniejszą formę wzajemnego kontaktu oraz współpracy, która pozwoli na zorganizowanie w domu odpowiednich form wspierania rozwoju dzieci.
Czas, w którym dziecko nie chodzi do przedszkola, można wykorzystać na to, aby dziecko stało się bardziej samodzielne. Warto zachęcać dziecko do różnych czynności, tj.:
– dbania o porządek w swoim pokoju,
– wspólne przygotowywanie posiłków z rodzicami, nakrywanie do stołu, porządkowanie,
– ćwiczenia w zakresie samoobsługi ( ubieranie i rozbieranie), zasuwanie suwaków, zapinanie guzików, próby wiązania na kokardę,
– prowadzenie rozmów z dziećmi na różnorodne tematy, dotyczące danej pory roku, zjawisk atmosferycznych i przyrodniczych, rozwijanie i poszerzanie słownictwa dziecka,
– czytanie dzieciom bajek, opowiadań i wierszy,
– korzystanie i udostępnianie dzieciom programów telewizyjnych i edukacyjnych,
– organizowanie dzieciom wspólnych zabaw tj. gry planszowe, gry w szachy, gry zręcznościowe, rozwiązywanie zagadek i rebusów,
Drodzy rodzice podejmowanie tych działań pozwoli na nabywanie przez dziecko doświadczeń w różnych obszarach rozwojowych: fizycznym, emocjonalnym, społecznym i poznawczym.
Rodzicu:
- W obecnej sytuacji nauka w domu jest koniecznością. Trzeba jednak pamiętaj, że tan czas powinien być przeznaczony nie tylko na naukę, ale także na rozwijanie pasji i zainteresowań dziecka. Należy zadbać o odpoczynek dziecka i wzmacniać relacje rodzinne.
- Zaplanuj czas dziecka i podziel go na cztery grupy:
- Edukacja – będą to np.: indywidualna praca dziecka z materiałami przekazanymi przez nauczyciela i według jego wskazówek, prowadzone wideo lekcje,
- Sport – zadbaj o wszelkiego rodzaju aktywność ruchową dziecka, możliwą do wykonania w warunkach domowych, w tym proste rozgrzewki, rozciągania, zabawy ruchowe proponowane przez nauczyciela,
- Rozrywka – to także forma zabawy i odpoczynku, która minimalizuje poczucie braku kontaktu z rówieśnikami, okazja do podzielenia się z dzieckiem swoimi pasjami, wspólne gry planszowe,
- Zachęcaj dziecko do samodzielnej pracy
- Pozostań w kontakcie z wychowawcą grupy , udostępnij mu swój numer telefonu, adres mailowy , sprawdzaj stronę internetową przedszkola,
- Zgłaszaj na bieżąco swoje spostrzeżenia i wnioski, w szczególności dotyczące przebiegu uczenia na odległość, np. trudności techniczne, zasoby i możliwości sprzętowe dostępne dla Twojego dziecka
- Pomóż dziecku zorganizować warunki do nauki w domu- kącik , pomieszczenie, jeżeli zajdzie taka potrzeba do komputera, tabletu, smartfona ,
- Ustal z dzieckiem czas nauki, przeplatany odpoczynkiem ( zabawa, sport, rozrywka) lub innymi aktywnościami na rzecz rodziny,
- Zachęcaj dziecko do systematycznej pracy. Nagradzaj za pilność , chwal za wytrwałość i samodzielną naukę, ciesz się sukcesami dziecka
Za pośrednictwem różnorodnych form komunikacji z Państwem, nauczyciele będą udostępniać Państwu wiele edukacyjnych propozycji:
- Propozycje wykonania prac plastycznych, projektów technicznych, zabaw badawczych,
- Konkretne propozycje opracowane na potrzeby grupy czy danego dziecka ( karty pracy, karty grafomotoryczne, karty techniczne, gry i zabawy rozwijające logiczne myślenie
- Opracowane przez nauczyciela propozycje twórczej aktywności dziecka,
- Udostępnianie linków do słuchowisk, audycji radiowych, a także programów i zabaw on-line
SZANOWNI RODZICE – w tej nietypowej sytuacji, wychowawcy i nauczyciele Państwa dzieci wciąż wypełniają swoje zadania, chociaż w zmienionej formie. Pozostają otwarci na współpracę z Wami. Cały czas za pośrednictwem przekazywanych zadań, inspiracji, proponowanych zabaw, mają wpływ na proces rozwoju Państwa dzieci.
Dziękujemy Państwu za zaangażowanie i wspólną pracę na rzecz rozwoju i edukacji dzieci.
Dorota Czaplejewicz